Stoi na stacji lokomotywa,
ciężka, ogromna i pot z niej spływa: tłusta oliwa. Stoi i sapie, dyszy i dmucha,
Żar z rozgrzanego jej brzucha bucha: Buch – jak gorąco! Uch – jak gorąco!
Puff – jak gorąco! Uff – jak gorąco! Już ledwo sapie, już ledwo zipie,
A jeszcze palacz węgiel w nią sypie…
Zapewne znacie ten wspaniały, logopedyczny wiersz Tuwima. No ba, któż by go nie znał, przecież to ponadczasowa klasyka. Moje dziecko chętnie ogląda bajki o pociągach, dużo czytamy na ten temat oraz często bawimy się w kolej i transport.
Ten imponujący środek transportu w ciągu ostatnich 200 lat podbił cały świat. A ja dziś chciałam zapoznać Was z interesującą pozycją książkową dla dzieci, właśnie o pociągach. Jeżeli chcecie opowiedzieć dzieciom o historii rozwoju kolei, to koniecznie sięgnijcie po „Wielką księgę pociągów” Mattiasa De Leeuw.
To wielkoformatowa encyklopedia obrazkowa, która w ciekawy i zachęcający sposób opowiada o tym, jak rewolucja przemysłowa i dążenie do poprawy jakości życia usprawniły transport i komunikację na arenie światowej.
Książka ma twardą okładkę a w środku czeka na nas aż 46 stron ciekawie „wyłuskanej” wiedzy o kolei. W środku znajdziemy zatem krótkie, ale interesujące ciekawostki o kolei. To bardziej książka obrazkowa, bo tekstu jest tu niewiele, ale przez to właśnie idealnie nadaje się dla młodszych dzieci.
Ilustracje mają specyficzny charakter, jednym się spodobają, innym nie. Są połączeniem wielu stylów, ja tu widzę zarówno ołówek, jak i pióro, farby czy kredki. Ilustracje mogą sprawiać wrażenie niechlujnych, nieprecyzyjnych, ale to według mnie działa trochę na plus, bo pobudza wyobraźnię.
tytuł: Wielka księga pociągów
tytuł oryginału: Het Grote Treinenboek autor ilustracji: Mattias De Leeuw
tekst: John Porter tłumaczenie: Agnieszka Bienias data wydania: 25 października 2015 ISBN: 9788389774880 kategoria: obrazkowe, edukacyjne
język: polski
ilość stron: 46 oprawa: twarda
format:
wydawnictwo: Muchomor
Pierwsze i ostatnie strony książki zawierają obrazkowy skrót najsłynniejszych parowozów, lokomotyw i wagonów. Pokazują jak zmieniano je i udoskonalano na przestrzeni dziesięcioleci.
Naszą podróż z „Wielką Księgą Pociągów” rozpoczynamy przenosząc się do roku 1825, kiedy to na północnym wschodzie Anglii wybudowano linię kolejową Stockton and Darlington Railway. Dowiemy się dlaczego parowóz Locomotion Number 1 był tak sławny i kto go skonstruował.
Następnie poczytamy o jednej z pierwszych lokomotyw, która już w roku 1829 potrafiła rozpędzać się aż do 50 km na godzinę.
Dowiemy się w którym roku wyruszył pierwszy pociąg ze wschodniego wybrzeża Północnej Ameryki na zachodnie i dlaczego kolej w Stanach Zjednoczonych była tak ważna dla mieszkańców prerii.
Na obrazkach wyśledzimy też Indian, dowiemy się jak postrzegali oni nową technologię transportową.
Ilustracje momentami są bardzo realistyczne, poruszają realne problemy ówczesnych czasów, np. brutalne wykorzystywanie zwierząt pociągowych do przewozu towarów. Zdarzało się, że konie po prostu padały z wycieńczenia. Na szczęście rozwój kolei przyczynił się do poprawy ich sytuacji, maszyna mogła zastąpić bowiem wiele koni, była szybsza i silniejsza niż wozy konne, barki czy statki.
Nagle – gwizd! Nagle – świst! Para – buch! Koła – w ruch!
A czy wiecie kiedy na kontynencie europejskim ruszył pierwszy pociąg? Jaką długość liczyła wówczas linia kolejowa?
Jak rozwój kolei wpłynął na życie ludzi?
A skąd wziął się przydomek jednej z linii kolejowych: Pchełka?
Jaki był najsłynniejszy pociąg pocztowy i na jakiej trasie jeździł?
Kto skonstruował super-lokomotywy?
Jak wyglądały wnętrza pociągów, którymi podróżowali możni tego świata, np. królowie?
Dlaczego wędrowne cyrki pokochały kolej?
Gdzie remontowane są lokomotywy?
Jakie państwo słynie z imponujących górskich linii kolejowych?
Co przewozi się koleją?
Gdzie można zobaczyć najszybsze i najczęściej kursujące pociągi?
Jaką długość ma trasa kolei transsyberyjskiej?
Na te i inne pytania znajdziecie odpowiedzi w książce. Dodatkowo na końcu znajdziecie pewne zadanie – odszukania na każdej ilustracji w książce psa i trzech przyjaciółek.
To świetna książka, na pewno ucieszy najmłodszych pasjonatów kolei. Niewątpliwie bajki „Tomek i przyjaciele” czy „Stacyjkowo” sprawiają, że dzieci zakochują się w wagonach, lokomotywach i torach.
Warto sięgnąć także po tę obrazkową perełkę i pobawić się w odkrywcę oraz poćwiczyć spostrzegawczość.
Na zdjęciach i filmach możecie zaobserwować przejazd (23 wrzesień 2017) historycznego, w pełni sprawnego parowozu Ty42-107 z 1946 rokuoraz składu wagonów z lat 1920-1963. Jego trasa przejazdu wiodła z Nowego Sącza do Muszyny, mieliśmy okazję podróżować malowniczą Doliną Popradu wzdłuż granicy polsko-słowackiej.
Poniżej parowóz na stacji Żegiestów – Zdrój.
Pociąg retro na stacji Muszyna:
Zwiedzanie takich zabytków techniki cieszy zarówno dzieci jak i dorosłych. Zapraszam Was też na film z tego interesującego przejazdu historycznego parowozu. Zapewniam, że będzie wesoło, ciekawie i klimatycznie.
Jeżeli spodobał Ci się mój artykuł, to będzie mi bardzo miło jeśli go udostępnisz, skomentujesz, albo klikniesz lubię to na Facebooku. Zajmie Ci to chwilę, ale dla mnie będzie niezwykle motywującym znakiem, że moja praca została doceniona :)
Serwis ten wykorzystuje pliki cookies. Możesz zrezygnować z zapisywania tych plików modyfikując ustawienia Twojej przeglądarki jednak w takim przypadku nie możemy zagwarantować poprawnego działania serwisu. AkceptujWięcej
Polityka plików cookies
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.