Pogromcy potworów recenzja gry 6+
Dziś mam dla Was recenzję potwornie udanej i strasznie interesującej gry! To nowość od wydawnictwa FoxGames na premierę której już od dawna czekałam.
Jako zapaleni gracze we wszelakie gry karciane, logiczne i planszowe, a dodatkowo wielcy fani fantasy, musieliśmy koniecznie sięgnąć po tą pozycję. Muszę przyznać, że gra jest świetnie przemyślana i daje dużo możliwości alternatywnych zabaw.
Nasza starsza córka uwielbia planszówkę „Potwory do szafy” (tu o niej pisałam – klik). Kolejne „potworne” gry jak najbardziej chcemy poznać i w nie zagrać.
„Pogromcy potworów” to rozrywka dedykowana przez twórców dla graczy 6+. Gra to wspaniały trening spostrzegawczości, rozwija logiczne myślenie i zwinność. Naszym zadaniem jest pochwycenie jak największej liczby potworów. Dokonamy tego, ujawniając karty czarów i broni oraz sprawdzając, czy odpowiadają one symbolom na kartach potworów.
CO ZNAJDZIEMY W PUDEŁKU
- 36 kart potworów
- aż 108 kart czarów i broni
- instrukcję
- woreczki na przechowywanie kart
Karty potworów są duże i zerkają z nich przepięknie zilustrowane potworki: morskie, leśne czy lądowe. Autor ilustracji to Tomasz Larek, świetna robota! Spójrzcie jakie straaaszne, mamy tu potworną ośmiornicę, drzewca, smoki, monstrualne grzyby czy wielgaśne pająki. Świetny klimat fantasy, kipi magią i baśniowym klimatem, dzieciaki to uwielbiają.
Kart czarów i broni jest bardzo dużo, są różnorodne a wśród nich nie brakuje małych utrudnień i ułatwień rozgrywki. O kartach specjalnych przeczytacie w dalszej części.
Jakie specjalne moce pomogą nam w „unicestwianiu” potworów, m.in.:
- ogień,
- grzmoty,
- lód,
- miecze,
- topór,
- łuk i strzały,
PRZYGOTOWANIE DO GRY
W zależności od liczy graczy musimy przygotować odpowiednie karty potworów. W prawym dolnym rogu są cyferki „5+” i „3+”.
Dla dwóch graczy – odkładamy do pudełka wszystkie karty 3+ i 5+.
Poniżej 5 graczy – odkładamy do pudełka wszystkie karty 5+.
W lewym górnym rogu, w złotej ramce są punkty. To one są bardzo istotne w całej rozgrywce. Każdy potwór, którego uda nam się „złapać” da nam na koniec ukazaną liczbę punktów. Kto zdobędzie ich najwięcej – wygra i otrzyma tytuł „pogromcy potworów”.
Każdego potwora można „złapać” i unicestwić, gdy zastosuje się na nim odpowiednią sekwencję czarów i broni. Spójrzcie, w dolnej części karty mamy w kółeczkach pokazany układ, która unicestwia potwora. A więc by pokonać „drzewca” za 4 punkty na stole muszą zostać wyłożone: czar ognia, czar grzmotu, broń topór i broń dwa miecze.
Wielkiego kraba „złapiemy” gdy na stole wyłożone zostaną karty: ogień, ogień i dwa miecze. Prawidłowo unicestwiony krab da nam 3 punkty.
KARTY SPECJALNE
Jak złapać potwora za 5 punktów. Spójrzcie to bardzo silne monstrum, potrzeba aż 5 mocy, by go pokonać: ognia, topora, mieczy, grzmotu i łuku.
UWAGA! Wśród kart broni i czarów są też karty kombinacji (9 kart), które zawierają dwie moce: jakąś broń i czar jednocześnie. Widzicie, tutaj mamy łuk i grzmot razem, dzięki czemu szybciej „złapiemy”potwora, gdy tylko te 4 karty pojawią się na stole. Trzeba być czujnym.
Jednak aby nie było zbyt łatwo, trzeba uważać na karty nieudanego ataku (12 kart). Taka karta ma w rogach czerwony krzyżyk. Uwaga! nie możemy brać ich pod uwagę, gdy chcemy „złapać” potwora. Gdy zbyt pochopnie ją zastosujemy na wybranej karcie potwora, niestety zdobędziemy punkt ujemny.
Jest jeszcze jeden rodzaj kart specjalnych w tej grze, to karta czarodziejskiej różdżki (3 karty). Pełni ona funkcję dżokera i zastępuje 1 dowolnie wybrany symbol czarów.
PRZEBIEG GRY
Najczęściej w domu gramy w 3 osoby, więc zgodne z regułami odkładamy wówczas do pudełka wszystkie karty potworów „5+”. Tasujemy wszystkie karty potworów oraz karty mocy i układamy je na stole/dywanie w trzech, mniej więcej równych, stosach. Obrazki potworów są odwrócone do dołu. Z każdego stosu potworów odkrywamy jedną kartę i kładziemy w środku.
Najmłodszy gracz rozpoczyna, odkrywa wierzchnią kartę ze swojego stosu kart czarów i broni i kładzie ją przed sobą na stole. Poruszamy się w lewą stronę, to samo robi kolejny gracz.
Gracze kontynuują odkrywanie kart mocy. Pamiętajcie by w miarę ich odkrywania wszystkie były widoczne dla każdego z łowców. I tutaj zaczyna się rywalizacja, bo w momencie gdy któryś z graczy zauważy że odkryte karty mocy umożliwiają pochwycenie jednego z potworów, musi jak najszybciej nakryć tę kartę dłonią. Nakryty potwór – to złapany potwór, odkładamy go więc na swój osobny stos zdobyczny.
Za każdym razem gdy karta potwora zostanie zabrana, dobierana jest wierzchnia karta ze stosu potworów, z którego pochodziła zabrana karta. Gracze zbierają wszystkie odkryte przez siebie karty czarów i broni i kładą je zakryte na spodzie swojego stosu kart czarów i broni.
Gracz, który wziął właśnie kartę potwora, jako pierwszy odkrywa wierzchnią kartę czarów i broni ze swego stosu.
Jeżeli nie można ustalić, kto pierwszy położył rękę na karcie potwora, to należy spojrzeć na numer widniejący w lewym dolnym rogu karty. Kartę bierze gracz, który miał wyższy numer.
Jeżeli dwóch lub więcej graczy położyło rękę na tej samej karcie potwora, rozpatrujemy tylko ruch tego gracza, którego ręka leżała bezpośrednio na karcie (była najniżej) albo zajmowała większą jej powierzchnię.
Kiedy ostatnia karta potwora zostanie dobrana z jednego z trzech stosów, gra automatycznie się kończy. Dodajemy wszystkie punkty za karty odkryte, a następnie od tej sumy odejmujemy po 1 punkcie za każdą zakrytą kartę potwora.
Wygrywa osoba, która zbierze najwięcej punktów. W nierozstrzygniętych przypadkach instrukcja podpowie Wam, kto powinien wygrać.
Pamiętajcie, że w trakcie rozgrywki każdy gracz może używać tylko jednej ręki!
Uwaga! Gra bardzo szybko uzależnia. Opracował ją Theo K. Mavraganis, ilustracje wykonał Tomasz Larek.
Moja ocena gry: 10/10
- cudowna oprawa graficzna,
- rozgrywka gwarantuje dużą dawkę śmiechu i dobrej zabawy,
- doskonała gra familijna, która odpręży rodzica i zacieśni więzi z dziećmi,
- pozwala miło spędzić czas,
- całość w języku polskim,
- pomysłowość twórców przy tworzeniu potworów zasługuje na wielką pochwałę,
- prosta mechanika gry, niezbyt skomplikowane zasady, dające sporo możliwości kombinowania,
- losowość kart dająca dużą regrywalność,
- bardzo szczegółowa instrukcja,
- wszystko zostało zaprojektowane z dbałością o szczegóły i z wielką przejrzystością,
- przygoda polegająca na unicestwianiu potworów jest łatwa ale gra rozwija wiele umiejętności: spostrzegawczość, zwinność, spryt, logiczne myślenie, uczy zdrowej rywalizacji.
Gorąco polecam! Świetna karcianka!
Jeżeli spodobał Ci się mój artykuł, to będzie mi bardzo miło jeśli go udostępnisz, skomentujesz, albo klikniesz lubię to na Facebooku lub na Instagramie. Zajmie Ci to chwilę, ale dla mnie będzie niezwykle motywującym znakiem, że moja praca została doceniona :)