Jak przygotować się do sezonu rowerowego?
Moi drodzy, wiosna za oknem pełną gębą! To najpiękniejszy okres aby zwiedzać świat rowerem. To tania metoda podróżowania czy szeroko pojętej aktywnej relaksacji psycho-fizycznej.
Jest bardzo efektowna i każdy, bez względu na wiek, może z niej korzystać. Potrzebne nam będą rower, trochę chęci, zapału i… w drogę :)
Zamieniając auto na rower nie tylko wyrzeźbimy sobie piękną sylwetkę, ale również wzmocnimy funkcjonowanie całego organizmu, dotleniając każdą komórkę.
Uwielbiam jeździć na rowerze a mój rower jest w gotowości cały rok, nie tylko podczas ciepłych miesięcy wiosenno letnich, ale również całą jesienią i zimą. Cudownie jeździ się po zamarzniętych polach czy zabłoconych jesiennych leśnych dróżkach. Patrząc na świat oczyma rowerzysty wszystko wokoło zachwyca, zwłaszcza bliskość i zapachy przyrody.
Poruszając się rowerem nie musisz stać w korkach, oszczędzasz bo nie płacisz za paliwo, dbasz o środowisko bo nie produkujesz spalin, lepiej poznasz otoczenie i jego każdy zakamarek, wzmocnisz kręgosłup – jednym słowem jazda na rowerze to same zalety!
Zapraszam was zatem do rozpoczęcia sezonu rowerowego! Z artykułu dowiesz się m.in. jak przygotować swój rower do bezpiecznej i komfortowej jazdy oraz jak dobrać kask, ubiór i pożyteczne akcesoria rowerowe.
KROK 1 – PRZYGOTUJ SWÓJ ROWER
Rower ma prawie każdy, lepszy czy gorszy, nieważne. Liczy się zapał i chęć do pedałowania :) Wyciągnijcie zatem swoje rowery z piwnicy i schowków, bo po długiej zimie będą potrzebowały na pewno solidnego przeglądu, a może nawet wymiany niektórych części.
Uwierzcie mi, wiem co mówię, bo psujące się hamulce gdzieś w lesie na 40 kilometrze trasy, no.. mogą być kłopotliwe :) Zadbajmy więc o ich sprawność odpowiednio wcześniej. Jak to mówią, przezorny zawsze ubezpieczony.
Na pewno będziecie się czuli bezpieczniej na drodze, gdy sprzęt na którym się poruszacie jest sprawdzony, naoliwiony, podokręcany a wszelkie ubytki uzupełnione. Obudźcie więc swój rower z zimowego snu, wyszorujcie go w ciepłej wodzie z płynem, sprawdźcie stan opon, dętek i wszystkich elementów ruchomych. Łańcuch będzie pewnie wymagał naoliwienia.
Jeżeli nie macie wprawy w remoncie roweru, warto oddać go do specjalisty do serwisu rowerowego. Tam na pewno profesjonalnie zadbają o jego stan techniczny. Koszty takie przeglądu wahają się w widełkach 50-200 zł, więc zakładając że sezon dopiero się zaczyna, kwota fachowej pomocy jest naprawdę rozsądna a usługa warta swojej ceny.
Co nam sprawdzą w serwisie rowerowym?
– stan ogumienia, scentrowanie kół, stan bieżnika, dętek, wentyli,
– stan klocków hamulcowych, tarczy czy ewentualnie hamulców hydraulicznych,
– nasmarowanie elementów ruchowych,
– stan łańcucha, całego systemu przerzutek, ustawienie go pod kątek najefektywniejszej pracy,
– sprawdzenie wszystkich przyłączeń, mocowania śrub i elementów ruchomych,
– działanie świateł, odblasków, które zapewniają rowerzyście widoczność i bezpieczeństwo na drodze po zmroku,
KROK 2 – PRZYGOTUJ SIEBIE
Drodzy majowi rowerzyści, nie rzucajcie się od razu na dalekodystansowe trasy, bo przeforsujecie się i na drugi dzień zakwasy Was zamęczą. Stopniowo zwiększajcie sobie dystans i czas jazdy. Powolutku, a z rozsądkiem dobierajcie trasy oraz ich stopień trudności.
Aby bez trudu pokonywać duże odległości na rowerze, bez zakwasów, zachęcam Was do codziennych treningów motorycznych, które pozwolą na wielopłaszczyznowy rozwój naszych narządów ruchu.
A więc zamiast wieczorem wylegiwać się na kanapie, poróbmy trochę przysiadów, wyjdźmy pobiegać, pospacerować czy pobawić się z psem.
Wiosną nie trudno o aktywność, bo w domu zawsze jest więcej pracy: trochę porządków po zimie, zaległych prac wokół domu, w ogrodzie czy w terenie. Przyłóżcie się do nich, a nawet nie spostrzeżecie się, kiedy forma na rower sama przy okazji się wyrobi. Nauczcie się łączyć przyjemne z pożytecznym. W wyrabianiu formy, ta zasada sprawdza się znakomicie.
A więc wyeliminujcie ze swojego życia windę na poczet schodów, pomóżcie małżonkowi/małżonce w domowych porządkach (odkurzanie, pranie dywanów, przekopywanie ogródka etc.) czy warsztatowych naprawach. To działa! Gwarantuję Wam! A więc trochę zmian na co dzień i po miesiącu będziecie opracowywać sobie na weekend trasy rowerowe na wycieczkę po 70 km.
KROK 3 – ZADBAJ O AKCESORIA
Poruszając się rowerem warto zadbać o dodatki, które nie tylko umilą czy ułatwią jazdę, ale zapewnią nam, tak ważne lecz bagatelizowane przez wielu rowerzystów, bezpieczeństwo na drodze.
KASK ROWEROWY
Kask ochroni Twoją głowę przed urazami, o które nie trudno podczas upadków. Prawo polskie nie wymaga noszenia kasku podczas jazdy rowerem, ale dla własnego bezpieczeństwa zalecam zawsze mieć go na głowie podczas jazdy.
Jak dobrać kask rowerowy?
Kask to bardzo ważny element wyposażenia rozsądnego rowerzysty. Stanowić on będzie dla nas zasadnicze zabezpieczenie czaszki podczas upadku. Bez kasku nawet błahe uderzenie głowy o twarde podłoże, może zakończyć się tragicznie w skutkach.
Musicie uświadomić sobie, że kask może uratować Wam zdrowie a nawet w newralgicznych sytuacjach – życie, zatem warto zadbać by go mieć zawsze na głowie poruszając się rowerem.
Na rynku akcesoriów do jazdy na rowerze możemy znaleźć wiele typów takich zabezpieczeń głowy. Podpowiem Wam na co zwracać uwagę wybierając taki kask spośród gąszczu niezliczonych, różnorodnych ofert.
Czy regułą jest, że kask aby był dobry, musi być drogi i zaawansowany? Niekoniecznie, nie zawsze wysoka cena idzie w parze z jakością i funkcjonalnością. Tutaj po prostu marketing i reklama danej bogatszej firmy ma nas przekabacić do zakupu ich droższych produktów.
Jeżeli jednak chcecie kupić coś dobrego, porządnego i solidnie spełniającego swą rolę – nie wierzcie reklamom.
Kaski są produkowane według pewnych kryteriów i typów. Mamy zatem kaski:
– o zadanym przeznaczeniu (kolarstwo, turystyka rowerowa górska, miejska, terenowa etc.),
– różnej wytrzymałości (inny będzie kask dla dzieci, inny dla sportowców wyczynowo uprawiających kolarstwo a inny dla dorosłego laika lubiącego spędzać czas na rowerze),
– dla różnej wagi (dla dzieci, nastolatków, dorosłych, otyłych etc.).
Chcąc dobrać kask dla siebie, musimy zastanowić się jakie są nasze potrzeby, czyli:
– rozmiar głowy, ważne aby kask nie uwierał, nie ściskał, nie odstawał od czaszki
Zmierz obwód głowy w jej najszerszym miejscu. Przeważnie wygodny i dobry kask będzie miał rozmiar większy, tzn. mając 57 cm w obwodzie głowy rozglądaj się za kaskiem o obwodzie 58-59 cm.
W dobie Internetu często dobieramy akcesoria rowerowe w sklepach internetowych. Jeżeli wybrałeś taki sposób zakupu, to poszukaj kasku z możliwością regulowania obwodu. Wtedy nie będzie musiał odsyłać kasku, tylko będzie on w pewnym sensie uniwersalny, dopasujesz go do swojego obwodu głowy.
Pamiętaj, że co firma i model, to różne budowy kasków. Dlatego nie ma tu reguły, trzeba mierzyć jak jest możliwość.
– częstotliwość, sposób jazdy na rowerze i teren po jakim się poruszamy, bowiem w zależności od tego dobierzemy wytrzymałość kasku, np. do jazdy w górach należy zakupić kask mocniejszy aniżeli do jazdy po łąkach i lasach czy po mieście,
Pamiętaj, nie kupuj kasku na wyrost, zbyt dużego. Kask ma Ci służyć tu i teraz, ma być dopasowany.
– wiek oraz waga,
Kask będzie Ci służył nawet kilka lat. Aby utrzymać go w higienicznym stanie, myj go wodą z płynem a wkładki ze środka oczyszczaj np. piorąc je w wodzie z mydłem. Susz kask w nasłonecznionym miejscu.
Najczęściej spotyka się kaski typu:
KASK MTB – bardzo popularny wśród produktów ze swej branży, charakteryzuje się dużą funkcjonalnością, jest to kask górski, bardzo opływowy, raczej do jazdy wyczynowej. Możemy go rozpoznać po charakterystycznym daszku mocowanym na czole kasku, który jest w pełni demontowalny, idealnie sprawdza się w lesie przy krzakach i chaszczach.
Tego typu ochraniacze producenci wykonują z polistyrenu o dużym współczynniku twardości, który pokrywa warstwa tworzywa sztucznego bądź lepszej jakościowo ceramiki.
Aby zapewnić wentylację i komfort noszenia, kask ma wiele otworów wentylacyjnych, które zabezpiecza siateczka.
KASK MIEJSKI – produkowany typowo na warunki miejskie, czyli ma chronić przed urazami na asfalcie, betonie etc. Jest tworzony z równie wytrzymałego materiału, co MTB, ale musi spełniać jeszcze jedną ważną rolę bezpieczeństwa, mianowicie służyć pod kątem widoczności rowerzysty na drodze. Kask „nafaszerowany” jest zatem elementami odblaskowymi, światełkami, diodami i jaskrawymi barwami. Jest mniej opływowy aniżeli MTB.
KASK SZOSOWY – dla typowych kolarzy długodystansowców. Różnica między standardowym MTB to brak daszka i aerodynamiczny kształt.
KASK „FULL FACE” – czyli ochraniacz nie tylko górnej części głowy ale również twarzoczaszki. To idealne zabezpieczenie dla osób pożądających mocnej dawki adrenaliny podczas jazdy na rowerze, czyli osób wyczynowo jeżdżących na rowerze, w górach, w ciężkim terenie.
Kask ten wygląda jak ochraniacz głowy dla motocyklistów, ale jest znacznie lżejszy. Można go zestawić z googlami dla większego komfortu jazdy i bezpieczeństwa.
KASK ORZESZEK – użytkują go osoby jeżdzące BMX-ami i Freeriderzy. Jest bardziej zabudowany aniżeli MTB, ale nie osłania twarzy. Aby konstrukcja była stabilna i dobrze chroniła, kask jest masywny i ciężki.
Co powinien posiadać solidny, dobrze wykonany kask, aby w pełni sprawować swoją rolę?
– demontowalny daszek, który ochroni przed przebłyskami światła, smagnięciami gałęzi, kroplami deszczu czy owadami; zakładać go będziemy w razie potrzeby;
– powłokę zewnętrzną zapewniającą trwałość, antystatyczność, odporność na zadrapania a przy tym lekkość kasku; najlepszym obecnie materiałem spełniającym te kryteria jest ceramika;
– osłonięte oddychającą siatką otwory wentylacyjne, które zapewniają skórze czaszki cyrkulację powietrza podczas jazdy i odprowadzanie potu,
– odblaski, bardzo istotne w zapewnieniu bezpiecznej jazdy w każdym terenie, zwłaszcza miejskim,
– regulację rozmiaru, aby można było kask wygodnie dopasować do obwodu i kształtu głowy,
– regulowany pasek zabezpieczający kask przed osunięciem się, zapinany wygodnie pod brodą,
– wkładki chroniące przed otarciami i namnażaniem się bakterii, bo jak wiadomo spocona głowa pod kaskiem stanowi idealne środowisko do wylęgania się wszelakich mikrowirusów i drobnoustrojów, najlepszym rozwiązaniem są wymienne wkładki wsuwane pod kask, które można po wycieczce wyprać lub po prostu wymienić,
UWAGA!!! Gdy kupujesz kask, spójrz na etykietkę! Szukaj oznaczenia świadczącego o spełnieniu norm bezpieczeństwa i jakości: EN1078.
Jeżeli kupując kask będziesz mieć na uwadze moje powyższe spostrzeżenia i wskazówki, to zapewniam Cię, że zaopatrzysz się w dobre oprzyrządowanie na długie sezony.
STRÓJ ROWEROWY
Ochroni Twoje ciało przed urazami, o które nie trudno podczas upadków.
Jak dobrać strój na rower?
Poruszając się na rowerze jesteśmy narażeni na każde zmiany i kaprysy pogody: wszelkiego rodzaju opady atmosferyczne, wiatr, nasłonecznienie.
Dlatego bardzo istotny jest dobór odpowiedniego stroju do jazdy, który uchroni nas przed czynnikami atmosferycznymi, zimnem, chłodem, palącym słońcem, wiatrem etc.:
– kurtka chroniąca przed wiatrem i deszczem, wygodnie gdy zawiera ona dużo kieszonek, w których możemy schować podręczne rzeczy jak klucze czy mp3 lub mapa,
– spodnie opinające nogi, aby nie wkręcały się w elementy roweru, jak łańcuch, najlepsze są getry rowerowe ze wzmocnieniami w kroku, chroniące okolice intymne przed otarciami,
– czapka z daszkiem w ochronie od słońca lub kaptur zapobiegający przemoknięciu,
– rękawiczki usztywniające nadgarstki i chroniące dłonie przed otarciami,
– wygodne sportowe buty z miękką podeszwą, stabilnie trzymające się pedałów,
– apaszka lub komin, pozwalające ochronić szyję przed wiatrem, czy buzię przed owadami bądź chłodnym powietrzem,
– termoaktywna koszulka odprowadzająca pot,
– kask rowerowy,
– okulary, chroniące przed owadami,
– bielizna termoaktywna itp.
ZADBAJ O SWOJE BEZPIECZEŃSTWO
Ponadto osoby aktywnie spędzające czas na rowerze powinny zaopatrzyć się w inne akcesoria podnoszące komfort i bezpieczeństwo jazdy, jak:
– bidony wraz z uchwytem do ramy roweru – wygodna forma przewozu napoju, który zawsze będziemy mieć pod ręką podczas jazdy,
– dynamo, latarka, źródło światła, migające diody – konieczny element, który zapewni Wam widoczność na drodze po zmroku oraz oświetli pokonywaną trasę,
– pompka rowerowa – niezbędna w ekwipunku, dzięki niej możemy śmiało wyruszać w podróż nie obawiając się kapcia,
– zapasowe dętki, ewentualnie klej szybkoschnący,
– podręczna apteczka,
– kłódka, zabezpieczenie do przypięcia roweru na postoju,
– plecak rowerowy,
– sakwy bagażowe,
– zestaw odblasków,
Rower to cudowna metoda, aby zgubić parę kilogramów i dobry pretekst aby ruszyć się z domu i zażyć trochę świeżego powietrza. Korzystajcie z tego wynalazku, zwłaszcza, że pogoda za oknem piękna!
CZY WIECIE, ŻE…
Jeżdżąc na rowerze około godziny można spalić aż 500 kalorii!!!! Oczywiście, ma na to wpływ nasza waga i włożony wysiłek. Jeżdżąc np. po lesie czy trudnym terenie, efektywność treningu wzrasta, bo musimy włożyć więcej siły w pokonanie trasy.
Jeżdżąc systematycznie rzeźbimy naszą sylwetkę, bo działają mięśnie ud, ścięgna czy łydki, wzmacnia się ośrodek ciała, mięśnie brzucha i pleców. Ruch to zdrowie! A z rowerem – czysta przyjemność!
Jeżeli przydały Ci się informacje z mojego artykułu, proszę zerknij też na inne tematy i recenzje rowerowe (KLIK), które tu poruszam. Dzięki! Udanych wypraw rowerowych życzę!
Jeżeli spodobał Ci się mój artykuł, to będzie mi bardzo miło jeśli go udostępnisz, skomentujesz, albo klikniesz lubię to na Facebooku. Zajmie Ci to chwilę, ale dla mnie będzie niezwykle motywującym znakiem, że moja praca została doceniona :)
3 thoughts on “Jak przygotować się do sezonu rowerowego?”